Lufthansa kølig over for sine datterselskaber

Lufthansas nye koncernchef, Christoph Franz, kom fra Swiss. Han ved derfor, hvordan man får et nyt datterselskab i en stor koncern til at svinge. Det kniber mere for andre.

 

Lufthansa Gruppen har ellers sikret sig mange af slagsen helt eller delvist. Det gælder BMI, som formentlig sælges 30. marts til British Airways Gruppen. Austrian Airlines som har det svært, og hvor Lufthansa er ved at miste tålmodigheden. Det samme gælder for Germann Wings. De er alle tabsgivende.

 

Seneste opkøb er Brussels Airline, hvor Lufthansa ejer 45 procent og har option på de resterende 55 procent, som kan erhverves fra april i år. Det ser imidlertid ikke ud til, at tyskerne er så varme på den ide.

 

Ved et debatmøde i European Aviation Club i Bruxelles i går sagde Christoph Franz: ”Vores strategi er fortsat at købe alle aktier, men det haster ikke. Vi har fortsat option i to år. Netop nu ser vi omhyggeligt på vores bundlinje, før vi styrter ud i nye køb.

 

Hvis det bliver nødvendigt vil vi begynde at afvikle nogle af vores datterselskaber, hvis de ikke præsterer. Derfor regner vi med at sælge BMI om kort tid, vi har lukket Lufthansa Italia og vi har trukket os ud af Jade Cargo.”

 

Tidligere har den nye koncernchef for Austrian, Jaan Albrecht, sagt, at hvis han ikke kan få personalet, især piloter og kabinepersonale ned i løn, vil indslusning til lavprisselskabet Tyrolean Air begynde. Her er lønniveauet 25 procent lavere.

 

Det er nye tider i Lufthansa-familien.

Skrevet af Ejvind Olesen