Lufthavn klar til ændringer

sun-air, kristian tvergaard

Kommerciel direktør i det danske flyselskab Sun-Air er utilfreds med ændringer for indenrigsflyene i Københavns Lufthavn. Foto: Preben Pathuel.

Københavns Lufthavn erkender, at sidste måneds skift til kun én fælles sikkerhedskontrol og lukning af indenrigsområdet ikke sad lige i skabet. Nu indbydes pendlerklubberne til ny dialog. Chef i dansk flyselskab siger: ”Københavns Lufthavn er blevet væsentligt dårligere for dem, der kun flyver indenrigs.”

Københavns Lufthavns kampagne om at få indenrigspassagerer til at ændre adfærd efter lukning af indenrigsterminalen virkede, hævder lufthavnen. Men lufthavnen tager nu alligevel en dialog med pendlerne om forbedringer.

Efter lukningen gik enkelte indenrigspassagerer forgæves til Terminal 1, der lukkede 29. marts: ”Første dag gik ca. 30 passagerer forkert – Københavns Lufthavn har i snit ca. 2.000 indenrigspassagerer om dagen,” siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

En utilfreds kunde er danske Sun-Airs vicedirektør Kristian Tvergaard. Han sagde forleden til takeoff.dk: ”For mig er produktet i Københavns Lufthavn blevet væsentligt dårligere for indenrigsrejsende. Før var det et klart afgrænset område med egen sikkerhedskontrol. Nu parkeres flyene forskellige steder, og det giver længere gangafstand når man ankommer og skal af sted med et indenrigsfly.”

Københavns Lufthavn skriver i pressemeddelelse: ”Det er 45 års rutiner, vi har ændret, og der kan være børnesygdomme, som især pendlerne mærker. Derfor inviterer vi nu pendlerklubber til dialog om, hvad vi kan gøre for at løse nogle af de udfordringer, de oplever”, siger Peter Krogsgaard.

Det er bl.a. check-in, security og gangafstande til de enkelte gates, pendlerne har kommentarer til.