Macquarie glemmer kundetilfredsheden

Københavns Lufthavne blev i slutningen af 2005 overtaget af kapitalfonden Macquarie. Siden er driftsresultatet øget med 47 procent, og afkastningsgraden er røget i vejret. Men kundetilfredsheden er faldet kraftigt. Det er den foreløbige konklusion på den australske kapitalfond Macquaries ejerskab af Københavns Lufthavne.

Macquarie købte for lidt over to år siden 53,4 procent af aktiekapitalen i Københavns Lufthavne, og siden er selskabet blevet strømlinet. Aktieposter i andre lufthavne er solgt fra, overskuddet er steget kraftigt, og Københavns Lufthavne har øget medarbejderantallet en smule. Men mens medarbejderne er positivt overraskede, kniber det til gengæld med passagertilfredsheden.

Tilbage i 1999 kårede passagererne Københavns Lufthavn som verdens bedste i den internationale ASQ-undersøgelse, og frem til 2005 var lufthavnen stadig med i verdenstoppen, men i 2006 og 2007 optræder lufthavnen slet ikke på listen over de 30 lufthavne med størst kundetilfredshed.

Senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, fremhæver, at den faldende kundetilfredshed skal tages meget alvorligt.
”Servicen er blevet dårligere, og det er et problem for lufthavnen. En del af indtjeningsfremgangen er sket på bekostning af kundetilfredsheden,” siger han.

(Berlingske Tidende, d. 27. februar, 2008) 

Skrevet af