Makeover på Københavns Hovedbanegård

100 år efter at der var rejsegilde på Københavns Hovedbanegård, har dette trafikale knudepunkt fået en makeover, skriver Berlingske Tidende i dag.

 

»Hovedbygning og broer er bygget af jernbeton i dette materiales tidligste barndom og trængte til en gennemgribende renovering. Det viste sig da også, at de to broer på forpladsen, der blev konstrueret til hestevognskørsel, var i endnu dårligere forfatning, end vi havde regnet med. Nu kan de klare en belastning på 50 tons,« fortæller projektchef Torben Kronstam, der har været DSBs øverste myndighedsperson på pladsen under hele renoveringen, der begyndte i 2006.

 

Samtidig er der lavet nogle publikumsforbedringer. Blandt andet er forpladsen blevet renoveret og perron 2 og 3 med henholdsvis 70 og 50 meter og sænket perronhøjden fra 75 cm til 55 cm over skinnerne, så den er i niveau med nutidens tog. Det gør det lettere for de rejsende at stige ind og ud af togene. Ligeledes er der blevet lavet flere opgange fra perronerne, så »tømningskapaciteten« er udvidet med en tredjedel med fire nye rulletrapper og to ekstra elevatorer, der fylder mindre.

 

Der er tænkt på alle detaljerne i projektet, som har gjort hovedbanegården flottere. »Når man har ansvaret for at overlevere en hovedbanegård til de næste 100 år, er man nødt til at gøre det med omtanke. Alt andet ville være vandalisme,« erklærer Torben Kronstam.

 

Hele projektet, der har kostet 650 mio. kr., er gennemført inden for tidsplanen uden at genere publikum og påvirke de 1.300 tog, som dagligt passerer Københavns Hovedbanegård.

 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen