Mange klager over netbilletter

Forbruger Europa, det danske center i et europæisk netværk af forbrugercentre, advarer netkunder om at være opmærksomme på, om de har fortrydelsesret i forbindelse med ændrede planer, skriver politiken.dk.

DR’s magasin Kontant beretter, at nogle flyselskaber ikke refunderer betaling ved for eksempel fejl på billetten, så den ikke er, hvad kunden har bestilt. Forbruger Europa fastslår, at de fleste varer, købt på nettet, har en fortrydelsesret, så man får pengene retur, hvis man fortryder sit køb, siger Forbruger Europas leder Peter Fogh Knudsen.

Men det gælder ikke for flybilletter, og her kommer mange forbrugere kommer i klemme, fortæller han og advarer om, at flere lavprisselskaber ofte ikke har fortrydelsesret, mens det som regel er indbygget hos de dyrere selskaber.

Forbruger Europa opfordrer kunderne til at kræve kompensation, hvis ikke flyselskabet overholder de aftaler, der blev indgået ved køb af billetten, hvilket for eksempel kan betyde, at den rejsende bliver tvunget til at benytte etandet, dyrere flyselskab.

Skrevet af Flemming Juul