Flere reaktioner på Lufthansas GDS-gebyr

københavns lufthavn passagererFLYSELSKABER: ”Indrømmet, Lufthansa har skabt røre i rejsebranchen med meldingen om, at vi indfører GDS-gebyr 1. september. Vores samarbejde med rejsebureauerne er meget vigtigt for Lufthansa-gruppen. Vi har haft mange konstruktive møder og samtaler med vores samarbejdspartnere, og vi lytter til alle input,” siger chefen for gruppen i Danmark.

Det store tyske flyselskab meddelte tidligere på måneden, at det vil lægge 16 Euro på prisen for billetter, der ikke bookes gennem Lufthansas egen hjemmeside alternativt en ny agentplatform samt andre direkte salgskanaler. Ændringen omfatter også de andre medlemmer af Lufthansa-gruppen, Austrian, Brussels Airlines og Swiss.

Flyselskaberne prøver at generobre kontrollen med distributionen. Lufthansas stigende udgifter ved distribution for at benytte reservationssystemerne, Globale Distributions Systemer, GDS, som gør det muligt for rejsebureauer at booke fly, hotel og leje bil på ét sted, har været over 100 mio. euro om året.

”Mens andre services hos GDS’erne får stigende økonomiske fordele af medlemskabet, er vores indtjening blevet dårligere gennem årene,” siger Lufthansas øverste kommercielle chef, Jens Bischof.

Et af de største GDS-selskaber, Amadeus, med en markedsandel på over 42 pct., siger, at Lufthansas beslutning ”straffer” de rejsende, da enhver ekstra udgift for agenterne, bliver overført til kunderne.

I går sagde landechef for Lufthansa-gruppen i Danmark, Morten Balk, til standby.dk:

”Lufthansa har skabt røre i rejsebranchen med vores nye udspil. Rejsebranchen, herunder rejsebureauerne og firmakunderne, kan selvfølgelig se, at det nye gebyr kan betyde forandringer for den fremtidige distribution. Vi har valgt at eksportere de ekstra omkostninger til de respektive distributionskanaler, hvor de hører hjemme. Samtidig giver vi rejsebureauerne et valg, da de fortsat kan booke via GDS med gebyr eller alternativt via vores agentportal, hvor der ikke skal betales GDS-gebyr.”

Morten Balk fortsætter: ”Der har været mange reaktioner på vores ændring. Nogle siger, at de ikke er overrasket over vores beslutning, fra andre flyselskaber har vi fået melding, at de holder øje med Lufthansa i denne sag, mens andre rejsebureauer har sagt til os: ”hvordan kan I gøre dette? Jeres beslutning vil gøre vores arbejde mere komplekst”. På sigt vil vores nye initiativ give større fleksibilitet og muligheder for at tilpasse og skræddersy rejser til kunderne.”

Lufthansa-gruppen i Danmark fik meldingen om Lufthansas ændrede position et døgn før den blev officiel. I døgnet inden kontaktede Lufthansa-gruppen i Danmark sine store rejsebureau- og firmakunder for at forhåndsinformere om ændringen.