Mangel på P-pladser i København

Det kan være svært at finde en ledig parkeringsplads i Købehavns gader, hvilket har resulteret i, at flere køber en parkeringsplads i de store P-huse, der findes rundt om i byen. 
Frank Nielsen er ansvarlig for Park City, som bl.a. driver Københavns største parkeringskældre på Israels Plads lige ved Nørreport Station og i Adelgade, og han melder om en hastigt voksende interesse for at leje sig ind i de københavnske P-huse. 
Vil man have en VIP-plads i et parkeringshus, hvor man har sin egen personlige plads, og holder i et topsikret og aflåst område som på eksempelvis Israels plads, koster det 2.500 kroner per måned. 
»Men det er noget nær umuligt at få en plads dette sted. Ventetiden er på flere år, eftersom der kun er 50 pladser. Det er især folk, som har eget firma, og som også bor inde i byen, der har købt en plads til deres bil på dette sted,« siger Frank Nielsen. 
Men ellers står københavnere nærmest i kø for at købe parkeringspladser andre steder, hvorfor der også her godt kan være lang ventetid. »Årsagen er især, at det er svært og i visse tilfælde nærmest umuligt at holde andre steder. Men København er også blevet en by, hvor mange familier tjener gode penge og derfor har to biler. Med en beboerlicens, kan man kun parkere én bil i ude gaderne, og mange er nødt til at have to biler i dag,« siger han. 
Kan man nøjes med knap så gode forhold, hvor man ikke har en fast plads, men må parkere i et åbent og fælles område, koster det 1.375 kroner de billigste steder om måneden. 
Kommunen mangler i omegnen af en halv milliard kroner for at kunne bygge de seks planlagte underjordiske parkeringsanlæg. En af mulighederne for at hente de manglende penge hjem er at forhøje prisen på de parkeringslicenser, som beboerne i det indre København betaler for at parkere deres biler, til et så højt niveau, at københavnerne enten helt dropper bilen eller vælger at parkere i privatejede parkeringshuse. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen