Mangel på guider og rejseledere

Mette Berrig.

Oplevelsernes Academy, Guideservice Danmark og Haderslev Handelsskole står bag et nyt rejselederkursus, hvor kombinationen af teori og praksis skal sikre, at guiderne lever op til turisternes kvalitetskrav.

Turisterne – både de, der drager til udlandet og de, der færdes rundt i Danmark – bliver mere og mere kvalitetsbevidste. Det øger kravene til de rejseledere og guider, som rejse- og turistbureauerne anvender. Det er ikke tilstrækkeligt, at være interesseret i historie og geografi. Morgendagens guider skal også kunne førstehjælp, løse konflikter og have kendskab til køre-hviletids bestemmelser.

For at imødekomme de skærpede krav, har Oplevelsernes Academy i nært samarbejde med det fynske firma Guideservice Danmark og Haderslev Handelsskole tilrettelagt et intensivt rejselederkursus. Undervisningsforløbet strækker sig over seks dage. De to første er afsat til teori med emner fra service, ind- og udcheckning på hoteller og samarbejde, til håndtering af klager, personlig fremtoning og udfordringen i at guide i en ukendt by.

Herefter har kursisterne tre uger til at sætte sig ind i historien om Syd- og Sønderjylland og livet i en grænseregion, inden de drager ud på en fire dages rundrejse. Den bringer dem bl.a. til Sønderborg og Als, Tønder, Højer Sluse, Ribe og landets ældste domkirke og frem mod Gram Slot.

Det specielle og virkelighedsnære ved uddannelsesforløbet er, at der med på rejsen er rigtige gæster. Nu er det op til kursisterne på skift, at delagtiggøre gæsterne i hvad de ser og kan opleve i det sønderjyske. Efterfølgende er gæster og kursister i dialog med hinanden, og derved sikres en effektiv evaluering.

”Ved at have gæster med i undervisningen, har vi mulighed for hele tiden at sætte selv den dygtigste rejseleder i nogle uvante situationer. Det er det, der gør en guide stærk, og der er gode jobmuligheder i branchen”, siger Mette Berrig fra Guideservice Danmark.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.