Mareridt for drømmefly

Metalnaglerne er mangelfuldt overfladebehandlede. Vingerne på flyet er udviklet i komposit, og det gør, at de ikke leder strømmen lige så godt som aluminium.

De amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) har nu pålagt Boeing at udskifte naglerne. Faren for udvikling af gnister ved lynnedslag er den væsentlige bekymring, da vingetankene i passagerfly skal rumme store mængder letantændeligt brændstof.

Boeing skal efter sigende have ændret designet på indmaden i vingetankene, netop for at forhindre brandfare, men det er øjensynligt ikke tilstrækkeligt.

”Vingerne på 787 er ikke engang i nærheden af at være færdige”, siger en anonym tekniker til avisen The Seattle Times. Ifølge avisen beskriver teknikere hele monteringsprocessen af 787 som ’et syndigt rod’. Kilderne hævder, at Boeing færdiggør fly, som alligevel skal gennem omfattende udskiftningsprocesser før de kan leveres. Der kan være tale om 1.600 ændringer i hvert af drømmeflyene, som officielt er ’færdigproducerede’.

Skrevet af Flemming Juul