’Melodi Grand Prix skal klart til København’

Danske Emmelie de Forest vandt lørdag det europæiske Melodi Grand Prix. Foto: Tivoli.

Danske Emmelie de Forest vandt lørdag det europæiske Melodi Grand Prix. Foto: Tivoli.

TURISME: ”Hovedstaden har infrastrukturen med international lufthavn og hotelkapacitet; et Grand Prix i Jylland vil kræve megen transport,” siger formanden for Horesta i Hovedstadsregionen – han opfordrer til at gøre det til et ”grønt og bæredygtigt” Grand Prix.

I lørdags vandt Danmark for tredje gang det Europæiske Melodi Grand Prix – dermed er Danmark næste år vært for det store shows to semifinaler, 13. og 15. maj, samt finalen 18. maj.

Knapt var Emmelie de Forests sejr i hus, før debatten begyndte om, hvor Grand Prix’et næste år skal afvikles. Herning, Aalborg eller København er storfavoritter.

Grand Prix’et vil afhængig af Danmarks Radios ambitionsniveau koste over 100 mio. kr. – langt mere kommer ind i indtægter fra flybilletter, hotelovernatninger, landtransport, restauranter osv. Hertil kommer markedsføringsværdien af Danmark – den anslår VisitDenmark til over 100 mio. kr.

Formand for turismens brancheforening i hovedstadsregionen, hoteldirektør Allan Agerholm, er ikke i tvivl om, hvor grand prix’et bør holdes.

”Jeg vil klart anbefale hovedstaden; vi har infrastrukturen med lufthavn og overnatningsmuligheder – stedet for afviklingen kunne være Parken, Forum eller Bella Center. Herning har et godt kort på hånden med Boxen, hvor lyden er bedre end i Parken. Men Parken har før været brugt til arrangementer, hvor ikke hele kapaciteten var brugt – det giver bedre lyd. Forum kan huse op mod 10.000 tilskuere til et arrangement af denne størrelse og har samtidig Metroen uden for døren,” siger Allan Agerholm til standby.dk og tilføjer:

”Jeg er selv fra Jylland, men ingen jyske byer har hotelkapacitet til et arrangement af denne størrelse; der vil blive alt for megen transport til og fra andre byer samt til lufthavnene, der jo slet ikke har samme rutenet som Københavns Lufthavn.”

”39 lande deltager i melodi grand prix og hvert lands delegation er på 30-40 personer, har vi allerede her brugt op mod 1.600 af de 17.000 hotelværelser i Storkøbenhavn. Hertil kommer presse og tilskuere,” siger Allan Agerholm. ”Grand Prix’et i Danmark behøver ikke være det største, men hvorfor ikke gøre det til det mest bæredygtige, hvor man tænker grønne løsninger ind i det hele.”

Allan Agerholm bakkes op af Bella Centers adm. direktør, Arne Bang Mikkelsen, der også i går sagde til standby.dk:

”Vi ved, at vi i Bella Center kan skabe den perfekte TV-dimension med ca. 4.000 tilskuere. Vi kan også klare det dobbelte – med knapt så meget TV-rum, men stadig med den perfekte lyd. Jeg mener alt andet end København ville være helt forkert til en sådan begivenhed, og skal den op i den helt store størrelse, kan der kun blive tale om Parken.”

Da Grand Prix i 2001 blev holdt i København efter Brødrene Olsens sejr året før, tjente Danmark ifølge Danmarks Turistråd og Wonderful Copenhagen ca. 117 mio. kroner på musikkonkurrencen.

”Hvis vi bruger Det Europæiske Melodi Grand Prix offensivt, vil det være af stor markedsføringsværdi. Derfor er det vigtigt, at vi ser denne event som en international markedsføringsplatform, og at vi får offentlige og private partnere på banen med investeringer, som vi kan hente hjem igen i form af flere turister,” siger VisitDenmarks adm. direktør, Jan Olsen, og tilføjer: ”Jeg vil i denne uge kontakte Danmarks Radio for at tale om, hvordan vi får samlet partnere om at bruge begivenheden bedst muligt i den internationale markedsføring af Danmark.”