Mest visum-bøvl til Europa

En undersøgelse fra UNWTO – FNs turismeorganisation – viser, at både Asien, Stillehavsområdet samt  Nord- og Sydamerika er mere åbne end Europa når det gælder udlændinges visum-ansøgninger.

Tallene viser også, at det er blevet enklere at søge om visum efter flere lande har indført ’Visum ved ankomst’.

Med de nye søgemuligheder, der også omfatter eVisa, skal 20% af verdens befolkning ikke længere have visum til lande i Asien, mens 19% kunne få visum ved ankomsten og 7% kunne få eVisa. For Amerika var de tilsvarende tal henholdsvis 31%, 8% og 1%. Selv om 21% af verdens befolkning ikke skal have visa til Europa, kunne kun 6% få visum ved ankomsten og muligheden for eVisa eksisterer ikke i Europa.

“Den restriktive visumpolitik betyder tabte muligheder for økonomisk vækst og jobs, som turismen kunne give destinationerne. Rejsende betragter visa som en fordyrende formalitet, som kan være afskrækkende, hvis prisen sammen med ventetid og serviceniveau når over et vist minimum”, siger UNWTOs generalsekretær Taleb Rifai.

63% af verdens befolkning skulle i 2012 søge visum på traditionel vis for at rejse internationalt. Andre 16% kunne nøjes med at søge visum ved ankomsten, mens kun 2% kunne klare sig med eVisa. Det er alligevel en betydelig forenkling i løbet af de seneste 4-5 år

Yderligere forenklinger skønnes at resultere i turismeindtægter på 206 milliarder dollar og skabe yderligere 5,2 millioner nye jobs for G20 landene alene.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.