Metroen er to år forsinket

metroKilder siger til dagbladet Politiken, at den nye Metro først kan tages i brug i 2020. Udskudte investeringer peger samme i samme retning.

Det er dårlig planlægning, der har medført massive forsinkelse for Metrobyggeriet, siger tre af hinanden uafhængige kilder – alle med indgående kendskab til forholdene omkring projektet – til Politiken.

Samtidig skriver Berlingske, at investeringsplanerne for Cityringen er ændret, og det kan betyde, at projektet både kan stige i pris – og skabe forsinkelser.

”Det er alment kendt i hele organisationen, at projektet er to år forsinket. Hele 2018 var indlagt som buffer i tidsplanen, men den buffer er væk. Det er komplet urealistisk, at Metro Cityringen står færdig i 2018”, siger en af kilderne kilde til Politiken.

De tre, der alle har været ansat hos byggeriets hovedentreprenør, CMT, peger på, at ledelsen alt for sent har reageret på, at de anvendte maskiner ikke har været bygget til at bore i den hårde københavnske undergrund.

Metroselskabets direktør holder i en kortfattet mail fast i, at tidsplanen holder: ”Hvis vi ser bort fra den usikkerhed, der er med klagerne i Natur- og Miljøklagenævnet, forventer vi at åbne i december 2018”, skriver Henrik Plougmann Olsen.

Politiken har sammenlignet de oprindelige planer fra 2011 med Metroselskabets opdaterede tidsplaner. Materialet viser, at byggeriet er forsinket i op til et år – selv om der har været arbejdet i døgndrift. Samtidig er investeringer på fire milliarder kroner udskudt til de sidste fire år af byggeriet. Og det er problematisk siger eksperter til Berlingske.

”Det betyder, at der nu ikke er plads til selv små problemer, hvis projektet skal være færdig til tiden og holde budgettet”, siger professor Terry Williams fra Hull University Business School til avisen.