Miljøpåvirkning får os ikke til at flyve mindre

Flybranchens miljøpåvirkning er ofte på dagsordenen, men danskerne flyver mere end nogensinde. Syv ud af 10 danskere forventer at flyve lige så meget i fremtiden, som de gør nu Kun få vil helt droppe at flyve.

”Den øgede flytrafik har positiv indflydelse på handel, integration og internationale relationer. Samtidig er vi i KLM bevidste om, at flytrafik har en miljøpåvirkning, som skal tages alvorligt”, siger Paul Terstegge, nordisk chef for Air France-KLM.

Næsten syv ud af 10 danskere anser flyrejser som et miljøproblem – to ud af 10 gør ikke, viser undersøgelse fra KLM. Bekymringen er størst blandt danskere i alderen 50-65 år og personer fra hovedstadsområdet.

Når det gælder prioritering ved køb af billet, er ’flyselskabets grad af bæredygtighed’, det der prioriteres lavest. Prisen prioriteres over alt andet fulgt af serviceniveau og mad.

”Det er tydeligt, at de fleste danskere sætter pris på den fleksibilitet, som udbuddet giver. Derfor er det vigtigt at flybranchen fortsat arbejder på at mindske CO2-udledningen – blandt med øget biobrændstof ”, siger Paul Terstegge.

Markedet for biobrændstof er nyt, hvilket betyder at adgangen er begrænset og desuden 2-3 gange dyrere end fossilt flybrændstof. KLM fløj som første selskab i 2011 med biobrændstof på en kommerciel flyvning. Siden har KLM gennemført en række projekter som øger brugen og efterspørgslen på bæredygtigt brændstof til fly.

”KLMs udgangspunkt er, at det er afgørende at flyindustrien udfaser fossilt brændstof og derfor investerer vi mange ressourcer i at øge brugen af biobrændstof. Siden september 2016 er alle flyvninger fra Los Angelses til Amsterdam sket med biobrændstof blandet i tankene, hvilket giver en betydeligt mindre CO2-udledning”, siger Paul Terstegge.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.