Milliardoverskud hos Thomas Cook

Resultatet på 1.040 millioner svenske kroner overgås kun af sidste års resultat på 1.060 millioner svenske kroner.

 

”Jeg er både glad og stolt over vores resultat, som vores medarbejdere har en stor andel i”, siger Sam Weihagen, koncernchef for Thomas Cook Northern Europe. ”Det er et tydeligt bevis på, at vores forretningsmodel også fungerer i dårlige tider”.

 

Resultatet for de danske enheder blev 168 millioner danske kroner i 2008/09. Året før var det 252 millioner danske kroner før skat. I Norden har Danmark været hårdest ramt af finanskrisen, og det har medført et markant fald i efterspørgslen. Rejsearrangørdelen fik dog et overskud på 56 millioner danske kroner mod 130 millioner danske kroner i 2007/08.

 

”Det har været et af de mest udfordrende år nogensinde for rejsebranchen i Danmark. Vi har haft succes med hurtigt at tilpasse os og dermed få et pænt plus. Der er to årsager til faldet i indtjening. Vi solgte ca. 10% færre rejser, og af de resterende blev ca. 10% flere solgt med rabat”, siger adm. direktør for MyTravel Denmark, Bjarne Hornbek. ”Bl.a. gennem en succesfuld sammenlægning af Spies og Tjæreborg har vi vundet markedsandele og nu har en markedsandel på 31%, hvor Spies og Tjæreborgs samlede andel året før var 29%. Omkostningerne er nedbragt markant med fuld effekt i indeværende regnskabsår.

 

Thomas Cook Airlines Scandinavia kom ud af regnskabsåret 2008/09 med et overskud på 113 millioner danske kroner mod 122 millioner danske kroner året før.

 

”Vi har udvidet flåden med et fly, så vi nu råder over 11 miljøvenlige Airbus-fly med kapacitet fra 177 til 405 passagerer. Vi fik 5% flere passagerer – hovedsagligt fra Finland, hvor vi nu har eget fly og ugentlige flyvninger til Thailand, hvortil har vi otte-ni ugentlige afgange fra Norden, men De Kanariske Øer er fortsat vores vigtigste vintermarked med 75% af vores gæsterne”, fortæller adm. direktør Tom Clausen.

 

”Sammen med vores turoperatører er det lykkedes at styre udbud og efterspørgsel, så vi i dag har verdens bedste belægning – til glæde for både økonomi og miljø. Samtidig er vi verdensførende, når det gælder salg af taxfree til vores gæster”.

Skrevet af Flemming Juul