Norwegian præsenterer i dag et nettoresultat på -1.492 millioner norske kroner – knap 1,2 milliarder danske kroner – for årets første kvartal.
Trods stærk passagervækst bidrog højere brændstofudgifter, hård konkurrence og en styrket norsk krone til, at resultatet blev negativt. Flytningen af påsken fra første til andet kvartal havde negativ effekt. Selskabet lancerede 39 nye ruter i dette kvartal.
Nettoresultatet på -1.492 millioner norske kroner skal ses på baggrund af -800 millioner norske kroner i første kvartal i 2016.
I første kvartal 2017 rejste 6,7 millioner passagerer med Norwegian – en stigning på 14%. Den stærkeste vækst havde selskabet i USA, Spanien og Frankrig. I Norden var passagervæksten 6%. Kapacitetsvæksten var på 24% og belægningen 84%, en nedgang på knap et procentpoint.
I årets første kvartal faldt enhedsomkostningerne før brændstofudgifter med 4% og gældsbelastningen med en milliard norske kroner. Kontantbeholdningen ved kvartalets slutning var 4,8 milliarder norske kroner.
”I dette kvartal mærker vi særligt effekterne af højere brændstofudgifter i kombination med en styrket norsk krone over for britiske pund, Euro og svenske kroner, som står for næsten halvdelen af vores omsætning. Derudover påvirkes tallene af, at påsken ikke lå i første kvartal, som den gjorde sidste år. Samtidig er det positivt, at flyene fyldes godt, og at stadig flere vælger Norwegian både i nye og mere etablerede markeder. Vores langdistancesatsning begynder at blive godt etableret, hvilket er bevis på, at rejsende ønsker at flyve interkontinentalt til lave priser i nye og komfortable fly”, siger koncernchef Bjørn Kjos.
Norwegian har lanceret 39 nye ruter i dette kvartal, blandt andet mellem USA og Irland, Nordirland, Skotland og Norge. I april lancerede selskabet nye ruter fra London til Singapore, Denver og Seattle. I løbet af kvartalet har selskabet sat syv fabriksnye Boeing 737-800 og en Boeing 787-9 i trafik.
I marts gennemførte Norwegian og UNICEF en flyvning til Mali i Afrika med 13 tons nødhjælp og skolemateriale.