Nærhed øger salget

Fra venstre direktør for Atlantic Link, Karin Gert Nielsen, salgschef for Kimptons tre hoteller i Boston, Ingrid Ruz, salgschef Jens Vestergaard fra Air France KLM, Cindy Brewster, Kimptons direktør for det internationale salg, samt John Migliorini, account manager for Kimpton Hotels hos Atlantic Link.

Siden den amerikanske kæde af boutique-hoteller, Kimpton, blev repræsenteret af nordisk agent er antallet af nordiske hotelgæster steget markant hos kæden, der i år rundede 50 hoteller.

Avisen USA Today lavede i 2007 liste over de 25 største ændringer i rejsebranchen de seneste 25 år. Her hed det bl.a., at i 1983 åbnede Bill Kimpton sit andet hotel i San Francisco og skabte dermed ”boutique-hotellet” med personlig service og individuelt indrettede værelser.

Alene de seneste 12 måneder har Kimpton Hotels åbnet otte nye hoteller og har i dag 57 hoteller i USA. De er navnlig koncentreret i Californien. Alene i hjembyen, San Francisco, er der ni – det andet store tyngepunkt for Kimpton Hotels er den amerikanske østkyst fra Washington DC og op til Boston.

Kimpton Hotels havde fredag lille delegation i København for at møde rejsebureauer og presse.

”Vi er foreløbig kun i USA og har mange steder her, vi gerne vil åbne – fra Hawaii til Austin i Texas, Charleston i South Carolina osv. Men kigger også på at vende tilbage til Canada og også gerne åbne i Caribien – og ja, hvem ved, måske også engang i Europa,” sagde Cindy Brewster, Kimptons direktør for det internationale salg ved pressesammenkomsten. Hun tilføjede, at kædens mål nok er at komme op på 100 hoteller – og at mikset i snit mellem gæster på forretningsrejse og på ferie er 50/50.

”Og siden vi for nogle år siden fik Atlantic Link til at repræsentere os her i Norden, har vi virkelig kunne se en stor vækst af ankomster af nordiske gæster. Gæster med bopæl uden for USA udgør 12 pct. af vores gæster – af disse kommer et par procent fra Norden. Alene de seneste to år har vi set en vækst fra de nordiske lande på otte procent,” sagde Cindy Brewster til standby.dk

Kimpton har i dag ca. 8.000 hotelværelser, ingen af hotellerne har over 500 værelser – et typisk Kimpton-hotel har 200-250 værelser og 3-4 stjerner.

Kimpton gør meget ud af at være en anderledes og individuel hotelkæde. Niveauet er upåklageligt – og gæsterne kan inden ankomst via nettet bl.a. bestille sine favoritdrikkevarer til minibaren, få en bestemt slags dyne eller hovedpude. Og er man trist over at skulle bo alene på værelset, tilbyder nogen Kimpton-hoteller selskab af en vaskeægte guldfisk.

Hovedparten af Kimpton-hotellerne ligger centralt i byerne, tit i såkaldte ”historiske bygninger,” men kæden har også enkelte resorts.