NASA planlægger nyt overlydsfly til civilt brug

nasaFlyet skal kunne gennembryde lydmuren med så lavt et lydniveau, at det kan godkendes til flyvninger over land.

Siden Concorden blev skrotet har den civile luftfart holdt sig under overlydshastighed. Det vil NASA ændre, skriver flysitet Flightglobal.com ifølge travelreport.se.

NASA arbejder på en prototype for overlydsfly, som ved hjælp af ny teknologi skal komme uden om et af overlydsluftfartens store problemer: Det brag, som opstår, når et fly sprænger lydmuren, ved hastigheden Mach 1 eller cirka 1.200 kilometer i timen.

”Vi arbejder med det. Tiden er inde nu og vi undersøger, om det er muligt at bygge et forskningsfly specifikt for at løse problemet med lydmuren”, siger Peter Coen, chef for NASAs projekt omkring højhastigheds aeronautik.

Ifølge amerikanske regler er det forbudt for civile fly at sprænge lydmuren over land. Hvis projektet bliver til noget, er det tanken at samarbejde med en kommerciel flyproducent, skriver Flightglobal.

Både Boeing og Lockheed Martin har de seneste fem år udviklet ny teknik. Ifølge Flightglobal har de teoretisk haft succes med at reducere lydniveauet sammenlignet med Concorde med 30-35 decibel. Også Gulfstream og Aerion arbejder med ny overlydsteknik.