Netsalg af rejser vinder frem

Tykke, farvestrålende rejsekataloger bliver efterhånden udkonkurreret, fordi et stigende antal kunder finder alle de nødvendige oplysninger på internettet og køber varen samme sted. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

 

Hos Riis Rejser har hver fjerde af gæster i år bestilt på nettet, og selskabet regner med, at det tal vil stige i de kommende år.

 

På de traditionelle rejsekataloger sker der besparelser. Apollo var blandt de første til at skære ned på de omkostningskrævende kataloger, hvor ikke blot trykning, men også porto udgør en betydelig udgift. Apollo fjernede således prislisterne ud fra den betragtning, at priserne nu om stunder varierer lidt efter udbud og efterspørgsel. Siden fulgte Star Tour efter med en begrænset prisliste, og andre har fået samme ide.

 

»Vi skriver priserne ind ved de enkelte rejser i kataloget, fordi det er en besparelse i forhold til en komplet prisliste, som alligevel findes på vores hjemmeside,« sagde for et stykke tid siden direktør Jan Vendelbo fra Spies/Tjæreborg. »Der ligger ydermere en besparelse i, at vi gennem den seneste halve snes år har halveret antallet af kataloger, der sendes ud, fordi en betydelig del af vore kunder bruger hjemmesiden. Det ændrer dog ikke ved, at vi bevarer katalogerne, som er en serviceydelse. Jeg tror, vi ville miste kunder, hvis vi skar dem fra.«

Skrevet af Hanne Aaen Lassen