Norge har sin egen askesky-politik

Beslutningen kom frem til flyselskaberne få minutter før flytrafikken i store dele af Sydnorge ville blive totalt lammet. De følgende dage blev det samme datagrundlag benyttet, hvilket resulterede i, at man undgik hundredvis af aflysninger og derved sandsynligvis flere hundrede millioner norske kroner i tab for samfundet og luftfartsbranchen.

Derimod blev flytrafikken i Island, Nordsverige, Danmark, Tyskland og Skotland ramt. Det fremgår i seneste nummer af Avinors interne magasin Avinorpuls, som offentliggøres i disse dage.

”Den store forskel var, at vi her i Norge – som det første landet i Europa – benyttede vores særdeles kompetente nationale ekspertise, først og fremmest indenfor meteorologi og luftforskning, til at nuancere informationerne fra VAAC. Vores måde at håndtere dem på, var helt i tråd med de principper, man er blevet enige om. Og det bliver der lagt mærke til internationalt”, siger koncernchef Dag Falk-Petersen.

Afdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, Espen Slyngstad, understreger overfor Avinorpuls, at det europæiske regelsæt giver plads til nationale vurderinger – så længe de er forankret på trygt fagligt grundlag:

”Det, der er vigtigt nu, er, at nationale vurderinger får konsekvenser for beslutninger af fælleseuropæisk karakter. Det vil Luftfartstilsynet arbejde for fremover”, siger han.

Skrevet af Flemming Juul