Norges Forbrugerråd kritiserer Norwegian

Randi Flesland.

Randi Flesland.

Rådet har siden sommer fået hundredvis af henvendelser fra forbrugere, som har oplevet forsinkelser og aflysninger på langdistanceflyvninger med Norwegian.

”Det er dårlig service. Vi mener at Norwegian ikke giver tilstrækkelig god information til passagererne, og at passagerer ikke får de rettigheder, de har krav på”, siger Forbrugerrådets direktør Randi Flesland.

Flyselskaberne har som udgangspunkt ikke ansvar for fabrikationsfejl, og forbrugeren har i de tilfælde ikke ret til standardkompensation eller erstatning ud over den. Men der er alligevel en grænse for, hvornår flyselskabet kan afvise kunder med en sådan begrundelse mener Forbrugerrådet, ifølge boarding.no.

”Vi mener, at grænsen er nået for Norwegian. De gør ikke nok for, at folk skal komme frem i tide. Problemerne med de nye Dreamliners har været kendt i mindst et halvt år, og nu må selskabet regne med, at hyppige forsinkelser og aflysninger også vil forekomme i fremtiden. Det er selskabets ansvar. Det er urimeligt, at passagererne skal bære hele risikoen for unødvendige forsinkelser”, siger Randi Flesland.

Forbrugerrådet opfordrer folk, som har fået afslag fra Norwegian på grund af tekniske problemer med en Dreamliner om at klage til det norske Transportklagenævn for fly.