Norwegian aflyser fly

norwegianFLYSELSKABER: Norwegian aflyste mindst 18 afgange i weekenden pga. pilotmangel – selskabet udelukker ikke flere aflysninger og beder piloter om at opgive fridage mod til gengæld at modtage dobbelt overtidsbetaling.

Weekendens aflysninger ramte flere tusinde passagerer på Norwegian-fly til og fra Norge, skriver NRK.no og citerer berørte passagerer for, at det ikke var muligt at komme igennem til selskabets kundeservice, der betegnes som ”fuldstændigt fraværende” og at der er tale om ”dårlig kundebehandling.”

Generelt er Norwegian pålidelig, men med det minus, at det ved aflysninger principielt ikke ombooker til andre flyselskaber – hvilket det skal ifølge EU-reglerne. I stedet må passagererne typisk vente til et andet Norwegian-fly kommer frem til destinationen.

”Jeg kan ikke sige, at vi ikke fremover får flere aflysninger, for det er jeg bange for vil ske,” siger Norwegians kommunikationsdirektør, Anne-Sissel Skånvik. Hun forklarer weekendens aflysninger med højere sygefravær end normalt blandt Norwegians piloter.

I øvrigt har Norwegian netop fået nyt hak i sin røde flynæse fra USAs transportministerium, DOT – Department of Transportation. Avisen Wall Street Journal skriver, at Norwegians britiske datterselskab, Norwegian Air UK (NUK), er blevet nægtet midlertidig flyvetilladelse til USA. Norwegian har sin britiske base i London Gatwick.

På årsbasis har Norwegian ca. en mio. passagerer på ruter fra Europa til USA – alene fra København har selskabet foreløbig otte ruter til USA.

Norwegian har i over to år søgt DOT om permanent flyvetilladelse, en ”foreign air carrier permit,” for sit irske datterselskab Norwegian Air International (NAI). Kritikerne mener, at Norwegian udhuler internationale arbejdsrettigheder ved at bruge kabinepersonale fra lande med lavere lønomkostninger. Det afviser Norwegian, der foreløbig har to baser med amerikanske kabineansatte i USA – New York og Florida, en tredje base i ”midtvestlige” USA, måske Chicago, menes på vej, erfarer standby.dk

Norwegian er ikke afhængig af USA-tilladelser for NAI eller NUK for at kunne flyve til og fra USA, selskabet kan bruge sin norske driftstilladelse. Men skal flyvningerne udføres af Norwegians britiske og irske datterselskaber, må disse have tilladelse fra USA – det er disse, Norwegian venter på.

Norwegians kritikere omfatter bl.a. præsidentkandidaterne Hillary Clinton og Donald Trump samt USAs største fagforening for piloter, Air Line Pilots Association (ALPA) og European Cockpit Association.