Norwegian afviser anklager

Mens Norwegians norske kaptajner tjener omkring en million norske kroner om året, vil den samme funktion hos Norwegian fra Finland betale omtrent 600.000 norske kroner årligt for kaptajn-vikarerne fra det norsk-estiske selskab Arpi Aviation.

Det finder Norwegians pilotforening (NPF) og de kabineansattes fagforening Parat urimeligt og kalder praksis for social dumping.

Sammen har de sagsøgt Norwegian ved arbejdsretten for brud på tarifaftalen. NPF og Parat mener, at selskabets håndtering i Helsingfors bryder med grundlæggende principper og aftaler. NPFs medlemmer beordres af selskabet til at rejse til Finland for at oplære de piloter, som skal flyve for Norwegian på Helsingforsbasen. Dette er brud på aftalen fra oktober 2010, da parterne var enige om, at behov for produktion i andre lande, skal basere sig på vilkår og lovgivning i det land produktionen sker fra. Ved at indleje piloter fra Estland på estiske vilkår og lovgivning for at flyve i Finland, mener NPF og Parat at aftalen er brudt.

”Lønnen vi tilbyder vore indlejede piloter fra Estland ligger langt, langt over gennemsnitslønnen i Estland. Og de sociale vilkår er omtrent helt de samme som i Norge. Vi bryder ikke en eneste regel, hverken når det gælder mindsteløn eller noget andet”, siger Norwegian-chef Bjørn Kjos til Dagens Næringsliv.

Men ifølge avisen er ikke alle vikarerne fra Estland eller Baltikum. Flere af de omkring 30 indlejede piloter er skandinaviske piloter som har været så uheldige at miste deres job på grund af konkurser i andre flyselskaber.

”De fleste er skandinaver som bor i Estland og Sverige. Ingen bor i Norge”, oplyser daglig leder Hans Petter Håtun  fra Arpi Aviation til avisen.

”Helsingfors er ingen sikker succes. Sterling fik det ikke og Easyjet måtte trække sig ud. Derfor må vi prøve hvordan det går, før vi kan ansætte nye folk på fast kontrakt. Det er enklere at nedlægge baser når man har indlejede crews”, siger Bjørn Kjos til avisen.

Skrevet af Flemming Juul