Norwegian i amerikansk ’annoncekrig’

Norwegian-dreamlinerLavprisselskabet tager til genmæle overfor pilotorganisationen ALPA gennem tre helsides annoncer i Washington Post – en af USA’s største aviser.

Ifølge den norske Aftenposten giver Norwegian den amerikanske pilotsammenslutning svar på tiltale i den samme avis. Pilotforeningen brugte for nylig millioner af dollar på flere store annoncer i bl.a. Washington Post. Her blev der advaret mod at give Norwegian trafikrettigheder med sin irske EU-lisens på flyruter til og fra Europa.

I annonsen fra ALPA hed det, at Norwegians langrutesatsning truer amerikanske selskaber og arbejdspladser, samt flysikkerheden. Pilotorganisationen opfordrede de amerikanske myndigheder til at sige nej til Norwegians langrutesatsning med udgangspunkt i den irske licens under navnet Norwegian Air International (NAI), skriver boarding.no.

Norwegians svar-annonce har titlen ’Ventetiden ovre’, og her spørges der om ’hvor længe amerikanerne skal vente på flere amerikanske job, billigere billetter, et løft for økonomien og sund konkurrence for de etablerede flyselskaber?’

Og svaret lyder: ’Med NAI på ruter til og fra USA er ventetiden ovre’.

”Vi kan ikke lade sådanne usaglige påstande stå ubesvaret og vælger derfor at indrykke en helsides annonce, hvor vi kommunikerer vores vigtigste budskab: Vi skaber amerikanske arbejdspladser, giver amerikanerne billige billetter til Europa og ikke mindst sørger for sund konkurrence i luftfarten. Det er vigtigt, at disse budskaber gentages overfor beslutningstagere i Washington DC, så vi kan få fremgang i behandlingen af vores ansøgning”, siger informationschef Lasse Sandaker-Nielsen.