Norwegian måtte efterlade 70 passagerer i New York

Norwegian DreamlinerUheldene fortsætter for Norwegian og de fabriksnye Boeing B787 Dreamliners. I lørdags betød teknisk problem, at 70 passagerer ikke kunne komme med fra New York til Oslo – og al bagage blev i JFK. De strandede passagerer forventes hjem i aften.

Problemer med en hydraulisk pumpe på B787’eren medførte, at Norwegians afgang i lørdags fra JFK til Oslo forsinket måtte lette uden 70 af de 290 passagerer. Selskabet tilbød 1.300 dollars plus hotel til dem, som ville afgive deres plads. Herefter lettede flyet mod Oslo, hvor det fortsat her tirsdag formiddag står i hangar. I stedet har Norwegian igen indlejet en Airbus A340 fra portugisiske HiFly.

Det oplyser Norwegians pressechef i Danmark, Johan Bisgaard Larsen, til takeoff.dk – ifølge hans oplysninger kommer de agterudsejlede passagerer hjem i aften med HiFly.

Om problemerne i lørdags sagde en passager, Andreas Sjunnesson, til den svenske avis Aftonposten, at ”Det var kaos.” Sammen med to kammerater skulle han have fløjet fra JFK lørdag aften. Men da de kom til lufthavnen, fik de at vide, at flyet havde tekniske problemer.

”Vi ventede og ventede og ventede – så meddelte Norwegians repræsentanter, at man søgte 70 frivillige som skulle blive tilbage i New York mod til gengæld at få 1.300 dollars plus hotel. Det tilbud var de tre kammerater blandt dem, der tog imod. Kl. 4 om morgenen blev de kørt til et hotel.

Tilbage i New York blev også samtlige passagerers indtjekkede bagage.

”Flyet havde problemer med en hydraulikpumpe, hvilket gav begrænsninger for den vægt, det kunne lette med,” siger en talskvinde for Norwegian til avisen. ”Vi beklager meget. Det er frustrerende og meget trist, at der nu igen har været problemer med vores B787. Vi forventer at Boeing betaler vores ekstra-omkostninger, det er jo dem, der har bygget flyene.”

De seneste uger har Norwegian haft en lang række problemer med sine to nye B787. Et af flyene stod for nylig fem dage i hangar inden et teknisk problem var løst. De mange problemer og forsinkelser har betydet, at en del af Norwegians langrutepassagerer har været både to og tre døgn forsinket.

Norwegian har ikke interline-aftaler med andre flyselskaber om f.eks. at kunne ombooke til dem, når man må aflyse flyvninger. I stedet lejer Norwegian fly.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.