Norwegian-passagerer over to døgn forsinket

norwegian B787 dreamlinerFLYSELSKABER: Fordi Norwegian ikke har interline-aftaler med andre flyselskaber, så passagerer kan komme hurtigt hjem ved aflysninger, må de rejsende vente på, at selskabet får erstatningsfly frem. Det har netop kostet 300 passagerer to ekstra døgn i Bangkok.

De fleste normale ruteflyselskaber har interline-aftaler med andre selskaber – så de f.eks. kan ombooke deres passagerer til disse flyselskaber ved aflysninger. Sådan er det ikke hos lavprisselskaber som f.eks. Norwegian.

Det store norske flyselskab har i snart to uger uforskyldt haft en lang række forsinkelser på sine langruter pga. tekniske fejl på de to fabriksnye Boeing B787 Dreamliners. Selskabet får frem til 2015 i alt otte eksemplarer af typen.

Norwegian har, som standby.dk tidligere har skrevet, atter måttet indleje flere Airbus A340-fly fra det portugisiske flyselskab HiFly til at klare mange af sine langruteflyvninger.

Den norske hjemmeside Boarding.no skrev i går, at 300 Norwegian-passagerer i over to døgn har været strandet i Bangkok. Flyet, som skulle have fløjet dem til Stockholm i søndags, blev aflyst. I stedet kom de hjem sent i går med en forsinkelse på over to døgn.

”Dermed fortsatte Dreamliner-problemene – eller rettere mareridtet for Norwegian,” konstaterede Boarding.no og fortsatte:

Blandt de strandede passagerer i Bangkok er danske Kenneth Sørensen, som bor i Sverige hvor han arbejder for Arla Foods. Sammen med sin thailandske hustru var han på ferie i Thailand – som i søndags blev ufrivilligt forlænget.

”Jeg mister tre arbejdsdage, og min hustru skulle have været tilbage til sine studier,” siger Kenneth Sørensen til Stavangeravisen. Han føler, at det næsten er umuligt at komme i kontakt med Norwegian.

”Vi har fået utrolig lidt information. Norwegian har ingen ansatte i Thailand, så det var ansatte i lufthavnen som fandt hotel for os. Vi kan ikke komme igennem til Norwegian,” siger Kenneth Sørensen.

”To dages forsinkelse er for længe. Forsinkelsen skyldes en teknisk fejl på flyet, som vi beklager,” siger kommunikationsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen fra Norwegian til den norske avis.

”Hvorfor har I ikke sendt passagererne hjem med fly fra andre selskaber?” spørger avisen.

”Vi valgte en løsning, hvor vi kunne sende dem hjem med vores indlejede fly,” lyder svaret.