FLYSELSKABER: Fortsatte problemer med Dreamliner giver Norwegian udfordringer i Skandinavien og fra London Gatwick.
Sagerne handler om erstatning i forbindelse med aflysninger med selskabets Dreamliners. Hvis sagerne ender med, at Norwegian skal betale erstatning, venter der op til 35.000 sager, der kan udløse erstatningskrav mod flyselskabet, skriver business.dk
En svensk advokat med speciale i luftfartsret, Stephan Eriksson, fører de ti sager, og han mener, at det norske flyselskab behandler sine passagerer dårligt: “Ingen flyselskaber, vi har at gøre med, behandler sine passagerer så dårligt som Norwegian. Vi har bedre erfaringer med Ryanair,” siger han til Aftenposten.
Skulle passagererne vinde de ti principsager, vil det udløse erstatning på 600 euro til hver sagsøger. Stephan Eriksson har fået en oversigt over, hvor mange passagerer, der er berørt af Dreamlines problemer.
Der skulle ifølge advokaten være tale om op mod 35.000 p, der alle har op til 600 euro til gode hos Norwegian. Det er passagerer, der enten er ramt af aflysninger eller forsinkelser på over tre timer.
I Danmark har Norwegian afvist at kompensere passagerer, der havde bestilt billet til en Dreamliner, men som måtte nøjes med at flyve med en anden flytype.
Det har bl.a. ført til kritik fra Forbrugerrådet: “Hvis man er stillet et specifikt produkt i udsigt, og det leverede ikke svarer dertil, vil der være mulighed for kompensation. Kvalitetsafvigelsen er væsentligt, da Norwegian har solgt flybilletten som en Dreamliner-oplevelse,” sagde jurist Mads Mølgaard Bräuner fra Forbrugerrådet tidligere i år til Berlingske.
Sidste uge var et Dreamliner-fly fra Norwegian forsinket to døgn på ruten Los Angeles-London.