Norwegian vil bruge B737 MAX på langruter

Bjørn Kjos.

Bjørn Kjos.

Antallet af Dreamliners skal fordobles samtidig med, at Norwegian satser på en ny generation af det lidt mindre fly fra Boeing til langruter, skriver svd.se.

Det blev en problemfyldt start med de nye fly, men den svære start lader ikke til at have afskrækket Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian. Han forbereder nu blandt andet en reel vækst med nye Dreamliners til langdistanceflyvninger.

Norwegian har tre B787-8 i drift og får senere i år yderligere fire. Totalt har Norwegian bestilt så mange, at selskabet snart har 14 Dreamliners i sin flåde.

”Det gør, at vi når en kritisk masse, men det slår ikke til. Vi har brug for mindst 25-30 Dreamliners for at få en tilstrækkelig effektiv virksomhed”, siger Bjørn Kjos.

I fremtiden bliver det den lidt større variant af flyet, som Norwegian vil satse på, B787-9. ”Den mindre version er god når man skal åbne et marked og starte med at flyve på en ny destination. Den større er meget bedre, når man er kommet i gang, så i fremtiden køber vi udelukkende B787-9”, siger Bjørn Kjos.

Ved siden af den kraftige ekspansion ved hjælp af Dreamliners har Bjørn Kjos nu også bestemt sig for at anvende de kommende Boeing 737 MAX til langruter. Den nye version af Boeings storsællert B737 som i dag anvendes på korte og mellemdistanceruter. Det var det også, da Bjørn Kjos bestilte flyet, men eftersom den nye version er mere brændstofbesparende og kan flyve længere distancer, tænker Bjørn Kjos også at benytte dem på interkontinentale flyvninger, skriver travelreport.se.

Norwegian har bestilt 100 B737 MAX og den gør det muligt at flyve direkte fra Stockholm til Quebec eller til Boston. Vi kan også flyve til Pakistan eller store dele af Indien og vi vil kunne nå mængder af destinationer, som vi ikke kunne nå tidligere”, siger Bjørn Kjos.

Hvis man skulle nå de samme destinationer tidligere, skulle det ske med større fly, som kræver flere passagerer. Det har man opnået ved at hente passagerer med mindre fly ind til transfer i de store lufthavne. Norwegian sigter frem for alt på direkte flyvninger.

Norwegian venter sin første B737 MAX i 2017 og bliver flytypens søsætningskunde.