Norwegians årsresultat over en milliard kroner

Nye ruter, fyldte fly og fortsat flådefornyelse har bidraget til, at Norwegian kan fremlægge det bedste resultat i selskabets historie. Årsresultatet er på 1,135 milliarder norske kroner.

Norwegians driftsresultat (EBIT) er 1,820 milliarder norske kroner. Beløbene er stærkt påvirkede af flyselskabets internationale vækst – især på de interkontinentale ruter samt i Spanien og Storbritannien. Desuden øges markedsandelene i alle de nordiske hovedlufthavne.

Omsætningen rundede 26 milliarder norske kroner – en vækst på 16% i forhold til 2015. Selskabet satte 21 nye fly i trafik i årets løb, hvilket bidrog til en kapacitetsvækst (ASK) på 18%. Den gennemsnitlige belægning steg med 1,5 procentpoint til 88% på årsbasis. I alt rejste 29,3 millioner passagerer med Norwegian i 2016, hvilket er en stigning på 14%.

I årets sidste kvartal var resultatet 197 millioner norske kroner. Norwegian omsatte for godt 6,1 milliarder norske kroner i dette kvartal – en stigning på 15% i forhold til samme periode året før. Den største stigning skete i trafikken internationalt, men udviklingen i Norden er også positiv. Belægningen var 86%. Lidt over syv millioner passagerer fløj med Norwegian dette kvartal, hvilket er en vækst på 17%.

”Vi er meget tilfredse med, at vi, i et år med international vækst, etablering i nye markeder samt hård konkurrence, leverer selskabets bedste resultat nogensinde. Gennem vores globale strategi bidrager vi til værdiskabelse og øget beskæftigelse, de steder vi flyver til og fra. Derudover bidrager vi også til, at flere får råd til at flyve – ikke mindst mellem kontinenterne”.

”Vi går ind i 2017 med ambitionen om at styrke fodfæstet i de etablerede markeder og samtidig udvide rutenettet i nye områder. I løbet af 2017 vil 32 nye fly blive sat i trafik, herunder ni 787-9 Dreamliners. Vi vil lancere mere end 50 nye ruter og rekruttere mere end 2.000 nye kollegaer over hele verden”, siger koncernchef Bjørn Kjos.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.