Norwegians B787-problemer fortsætter

Reklame i Norwegians nyhedsbrev for de kommende B787-ruter fra København til New York og Los Angeles – selv om selskabet næppe pt. vil kalde B787’eren for ”better.”

Reklame i Norwegians nyhedsbrev for de kommende B787-ruter fra København til New York og Los Angeles – selv om selskabet næppe pt. vil kalde B787’eren for ”better.”

FLYSELSKABER: Efter fem dage på jorden fik Norwegian i fredags sin nyeste Dreamliner på vingerne – men dagen efter opstod problem med selskabets andet fly af typen. Norwegian har igen måtte leje erstatningsfly til langruterne.

Hårdt plagede Norwegian betegner næppe i denne tid Boeing B787 som en ”Dreamliner.” Selskabet har foreløbig modtaget to af de bestilte otte. Den nyeste kom for knap to uger siden og skulle mandag i sidste uge flyve sin første langrutetur – fra Stockholm til New York JFK.

Men flyet fik teknisk fejl – en advarselslampe indikerede problemer med bremsesystemet. Først fem dage senere var fejlen i fredags udbedret, og flyet er nu indsat på Norwegians foreløbig fire langruter – fra Oslo til JFK og Bangkok samt til samme lufthavne fra Stockholm.

I mellemtiden måtte Norwegian sidste uge derfor atter indleje to Airbus A340 fra portugisiske HiFly til at vikariere på langruterne.

Men dermed var prøvelserne ikke forbi for Norwegian og passagererne på langruterne – for i lørdags fik selskabets første B787 problemer med strømforsyningen. Norwegian udskød afgangen fra Oslo til Bangkok i lørdags til i går, søndag. Men da problemet ikke var løst, valgte selskabet igen at leje en Airbus A340 fra HiFly.

Til standby.dk sagde Norwegians informationschef i Norge, Lasse Sandaker-Nielsen, i går: ”Vi arbejder med at løse problemet med B787’eren, der lørdag ’fik teknik’ i Oslo. Men da vi ikke ved, hvornår dette fly er klart, vil vi ikke tage chancer og har derfor igen indlejet HiFly. Rent logistisk passer det bedst, at flyet afgår fra Stockholm, derfor flyver vi i dag (søndag) de 259 passagerer fra Oslo til Stockholm, hvorfra de så søndag aften flyves til Bangkok. I Bangkok venter 245 passagerer på at komme retur til Oslo.”

Lasse Sandaker-Nielsen tilføjer, at Norwegian senere vil kigge på, om man kan gøre erstatningskrav gældende overfor Boeing pga. problemerne med de nye B787’ere.

”Det må vi komme tilbage til, men man kunne forvente, at fabriksnye fly er i orden,” siger han og tilføjer, at de strandede passagerer i Bangkok er på hotel.

Onsdag i sidste uge sagde Norwegians pressechef i Sverige, Åsa Larsson, til standby.dk, at Norwegian indlejer langrutefly frem for at ombooke til andre flyselskaber.

”Vi har ikke aftaler med andre flyselskaber i situationer, hvor vi må aflyse flyvninger,” sagde hun.

Norwegian begynder til november at flyve langruter fra Københavns Lufthavn – første rute er til Fort Lauderdale i Florida, med to ugentlige fly, men allerede i december bliver der tre flyvninger om ugen.

Fra 28. februar næste år starter Norwegian med at flyve fire gange om ugen mellem København og New York JFK, fra 1. marts bliver der to fly om ugen mellem København og Los Angeles.