Norwegians langruter bliver norsk storpolitik

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos hilser på sit asiatiske kabinepersonale inden første langruteafgang fra Københavns Lufthavn.

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos hilser på sit asiatiske kabinepersonale inden første langruteafgang fra Københavns Lufthavn.

De norske socialdemokrater vil have svar fra landets transportminister om Norwegian må bruge irsk indregistrerede langrutefly og asiatiske kabineansatte. Norwegian har dispensation til 23. december på at bruge fly med irske ’nummerplader’ på en norsk operatørlicens.

Socialdemokraterne i det norske Folketing, Stortinget, rejser nu sagen om Norwegians forsøg på at få en irsk operatørlicens til sine langruter. Dermed kan selskabet bl.a. bruge billig asiatisk arbejdskraft frem for højere betalt skandinavisk.

Socialdemokraterne – Arbeiderpartiet – vil have et skriftligt svar fra den norske samfærdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, om Norwegian har lov til at bruge irsk indregistrerede fly og asiatiske kabineansatte. Norwegian fik i sommer dispensation fra Luftfartstilsynet i Norge til at bruge flyene med den irske indregistrering på den norske operatør, AOC, frem til 23. december.

I forvejen har fagforeningen Parat, der bl.a. organiserer de norske kabineansatte, i sommer klaget til det norske trafikministerium over det samme. Denne klage er endnu ikke færdigbehandlet – Arbeiderpartiet vil vide hvorfor, skriver Dagens Næringsliv.

”Sagen er meget kompliceret, men vi arbejder med den,” siger trafikministeriets presseafdeling til avisen. Det komplicerer sagen, om dispensationen gives til et normalt norsk flyselskab eller en midlertidig indlejet tredjepart.

I sidste uge kom det frem, at Norwegians ansøgning om at få en irsk AOC er blevet forsinket fordi de irske myndigheder har bedt Norwegian om yderligere oplysninger. Norwegian ved endnu ikke, om selskabet igen skal søge om dispensation til sine langruteoperationer.