Ved en fusion forventer British Airways og Iberia forventer at kunne skære i udgifterne og hente omkring to mia. kr. i synergieffekter.
Der er meget lidt overlap i de to selskaber. Iberia står meget stærkt i Sydamerika, mens British Airways er stærke i Nordamerika, Afrika og Asien. Iberia har base i Madrid med kapacitet til at vokse i modsætning til British Airways’ trængte base i Heathrow.
Ifølge Laurie Price, luftfartsanalytiker ved Mott MacDonald og tidligere British Airways-chef, vil fusionen for passagererne formentlig betyde, at der bliver færre afgange på bestemte ruter, eller at der bliver indsat større fly.
»Iberia vil formentlig koncentrere sig om Sydamerika og Afrika og British Airways om Mellemøsten og Asien,« udtaler Mott MacDonald.
Markedet har foreløbigt taget godt imod nyheden ved at sende aktien i vejret i begge selskaber, som tilsammen vil have en omsætning på knap 125 mia. kr. og sidde på næsten 45 pct. af alle landingstilladelser i Heathrow, som er Europas største luftport til USA.