Ny konkursforsikring kun delvist i kraft

I Rejsegarantifonden, der administrerer den nye forsikring, siger direktør Birgitte Fjeldhoff ifølge borsen.dk  til DR Nyheder, at det ikka har været enkelt at indføre loven i praksis og at mange rejseudbydere har ønsket ekstra tid for at få indkorporeret den nye lov i salgssystemerne.

 

Det betyder så, at kunden ikke kan købe den lovpligtige konkursdækning hos de udbydere og må gå andre steder hen, hvis de insisteret på dækningen.

Ifølge Birgitte Fjeldhoff har Rejsegarantifonden skrevet til adskillige virksomheder, som man formoder sælger flybilletter om, at de skal registreres og indgå i den nye konkursdækning. Det har ført til dialog med nogle, mens man ikke har fået svar fra andre, som man så ’må tage fat i’.

Rejsegarantifonden har ikke fuldt overblik over alle de, der skal ind under den nye lov og beder forbrugerne om hjælp. Man ønsker henvendelser fra forbrugere, som ikke har kunnet få den nye konkursdækning, når de har købt flybilletter.

Birgitte Fjeldhoff venter, at der kan gå et halvt år før der er styr på alle de virksomheder, som skal tilbyde den lovpligtige konkursdækning.

Skrevet af Flemming Juul