Ny midtjysk turismestrategi

Region Midtjylland og Midtjysk Turisme har holdt seminar med overskriften: ’Vækstpotentiale på 1,5 milliarder’ for at bane vej for udviklingen og realiseringen af en langsigtet vækstplan for turismen i regionen.

 

Vækstpotentialet peger på en række indsatsområder, der kan bidrage til at skabe fornyet vækst i regionens turisme: En videreudvikling af få, men stærke feriesteder. Et stærkt partnerskab om erhvervsturismen. Et styrket mersalg til gæster. En regional PR-enhed, som skal bidrage til at løfte regionens synlighed.

 

Deltagerne var cirka 70 aktører med interesse i regionens turismeudvikling, og

blandt oplægsholderne var regionrådsformand Bent Hansen, bestyrelsesformand for

Midtjysk Turisme Ove Nørholm og Erik Sejersen, afdelingschef ved Regional Udvikling

i Region Midtjylland.

 

"Turismens konkurrencevilkår er under hårdt pres, og samtidig er vores nærmarkeder foran på point, når det kommer til turismeudvikling. Region Midtjylland vil med en fokuseret vækstplan overvåge udviklingen og medvirke til at sætte fokus på rammevilkårene for regionens turismeaktører", siger Erik Sejersen, afdelingschef ved Regional Udvikling i Region Midtjylland.

 

Direktør for Midtjysk Turisme Frans Bjørn-Thygesen tilføjer:

"Med investeringen og den fokuserede indsats på turismen i Region Midtjylland kan vi forvente at realisere en vækst i øget årlig omsætning i 2015 på 1,5 milliarder kroner. Undersøgelsen, som danner ramme for seminaret, peger på nogle af regionens særligt potentielle styrkepositioner og markerer et holdningsskifte i tilgangen til turismeindsatserne. Skal den negative udvikling vendes til vækst, bør der satses på en mere professionel turisme – frem for turisme i alting. Det betyder, at ikke alle typer produkter har lige stort potentiale for at skabe vækst, men Midtjysk Turisme vil indgå i samarbejde der, hvor der er lokal vilje til udvikling".

Skrevet af Flemming Juul