Turister er i stigende grad online, og det stiller nye krav til den danske turismebranche. En ny uddannelse til digital turismemanager skal klæde turistorganisationerne på til den digitale udvikling.
Den nye uddannelse udbydes i Nordjylland af UCN act2learn og er den første af sin slags i landet. Den er målrettet medarbejdere i organisationer og virksomheder inden for turismeerhvervet.
”Den digitale udvikling har forandret turisters adfærd, og der er et behov for at styrke den digitale tilstedeværelse i turismeerhvervet. Det imødekommer vi med den nye uddannelse, hvor man blandt andet får viden om online destinationsbranding, digital gæsteservice samt content marketing-strategi og -implementering, herunder anvendelse af relevante digitale og sociale medieplatforme såsom Facebook, YouTube og Tripadvisor”, fortæller Lars Falk, adjunkt på University College Nordjylland (UCN).
Behovet for kompetenceudvikling understreges i en rapport fra Det Nationale Turismeforum om digitalisering i turismeerhvervet. Rapporten ser på turisternes ændrede adfærd og indeholder bl.a. en række anbefalinger til, hvordan turismevirksomheder og -organisationer kan udnytte digitaliseringen til at skabe vækst.
Turismeorganisationerne skal blive dygtigere til digital markedsføring, bl.a. via udvikling af lettilgængelige og mobiloptimerede hjemmesider, bookingsystemer og digitale gæsteservices, som tillader den selvhjulpne rejsende at finde information, foretage køb, checke ind osv.
Den nye uddannelse er et såkaldt akademimodul på seks uger. UCN act2learn regner med 12-14 deltagere på første hold, der starter 28. februar. Der er mulighed for at følge flere undervisningsdage online.