Baggrunden skal man blandt andet finde i åbningen af den nye motorvej mellem Odense og Svendborg sidste år og den planlagte Femern-forbindelses åbning i 2018, som er med til at skabe basis for den første store investering i færgeruten i 30 år, skriver epn.dk.
Spodsbjerg-Tårs overfarten har forlænget sin aftale med Sund & Bælt og Sydfynske, der er en del af Nordic Ferry Services, frem til 2018 og det betyder en investering i færger og færgelejer på 325 millioner kroner.
"Med indkøbet af to moderne færger fra et værft i Tyskland, stimulerer vi den gunstige udvikling", siger Per Gullestrup, der er bestyrelsesformand i Sydfynske.
De nye færger skal indsættes i 2012 og kan hver rumme 600 passagerer og 120 køretøjer. De er såkaldte dobbeltende-færger med ramper i begge ender og konstrueres, så de også kan sejle på biodiesel. Overfartstiden vil fortsat være 45 minutter, og der skal være timedrift som i dag.
Færgerne designes til de særlige havne- og vandforhold på overfarten og Sund & Bælt investerer 20 millioner kroner i ombygning af havnene i Spodsbjerg og Tårs.