Nye souvenirs fra ferierejsen

eiffelHvordan pakker vi ferieminderne i kufferten, når vi skal hjem? Er det stadig en miniature af den store seværdighed, der skal med hjem til kaminhylden?

58% af danskerne køber stadig lokale souvenirs til minde én om de gode ferieoplevelser. 46% foretrækker at hjembringe lokal vin eller spiritus, mens 40% satser på smykker og 40% på lokale madvarer eller krydderier. Kun 10% hjembringer miniature-modeller af de lokale vartegn og kun 13% køber nøgleringe med destinationens navn. Lidt flere synes, det er sjovt at pakke et krus, en skål, et askebæger, en ske eller lignende med destinationens navn eller symbol ned i kufferten, men det er stadigvæk kun 18%.

”De lokale madvarer, krydderier og alkohol, der nu er i høj kurs så vi ikke i samme grad for 5-10 år siden. Den nye tendens stemmer med det faktum, at vi rejser ud for at opleve lokal madkultur snarere end frikadeller. Man forlænger sine ferieoplevelser ved at smage på den med familie og venner i de kolde måneder”, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.

51% mænd og 42% kvinder har alkohol med hjem, mens 53% kvinder og 26% mænd bringer lokale smykker med.

Undersøgelsen er lavet for Apollo af Kompas Kommunikation i april 2013 på internettet blandt 1.193 deltagere fra hele landet.

Blandt de øvrige erindringer fra ferien foretrækkes køleskabsmagneter: 28%,  T-shirts med destinationens navn: 27%, legetøj: 23%, krus, skål, askebæger, ske med destinationens navn: 18% og tæpper og broderier: 15%.