Nyt taxisystem i CPH sparer kø-timer

images.eniro.comI løbet af sommeren tages et nyt Taxi Management System i Københavns Lufthavn i brug. Systemet skal sikre bedre service for de rejsende, mere plads og en markant reduktion af spildtid for chaufførerne.

DanTaxi og 4×48 TaxiNord, der råder over knap 950 vogne i Storkøbenhavn, har indgået aftale med CPH om et Taxi Management System.

Systemet, der kendes fra andre internationale lufthavne, skal sikre, at antallet af taxier doseres efter passagerbehovet. Det sker via et informationssystem, der løbende, digitalt holder centraler opdateret.

Taxierne venter i dag i gennemsnit 42 minutter på en tur. Ambitionen er at ventetiden mindst halveres, så den bliver maksimalt 20 minutter i gennemsnit. Det vil spare chaufførerne for ca. 330.000 timer i kø årligt.

Systemet skal ’hvile i sig selv’ så taxiselskaberne kun betaler de omkostninger, der er forbundet med etablering og drift.

”Den aftale vi nu indgår, er prismæssigt fornuftig, og jeg er tilfreds med, at der både er indført en bonusordning og at økonomien bliver underlagt uafhængig revision,” siger adm. direktør i DanTaxi, John Lindbom.