Øget kvalitet i dansk turisme

Dansk Standard har i samarbejde med over 50 repræsentanter for turismeerhvervet på vegne af Erhvervsministeriet udarbejdet en Vejledning for Dansk Kvalitetsturisme.

Vejledningen kan både bruges af destinationer og aktører i hverdagen samt ved undervisning af nye medarbejdere.

Vejledningen er en guide til at arbejde målrettet og systematisk med kvalitets- og serviceforbedringer i turistbranchen. Den formulerer fælles tilgange til service og kvalitet og skal være med til at styrke Danmark som turistmål. Vejledningen giver både enkelte aktører og samlede destinationer redskaber til at arbejde systematisk og målrettet med at øge kvaliteten og serviceniveauet.

”På serviceøkonomuddannelsen i Dania, hvor vi uddanner unge talenter til turismebranchen, inddrager vi vejledningen i vores undervisning. Vi vil bidrage til at øge kvaliteten i dansk turisme ved at sikre, at alle vores dimittender både kender og forstår vejledningen i praksis. Vi vil øge brancheforståelsen ved at indgå i praksisnære læringsprojekter sammen med virksomheder fra branchen. På den måde vil både aktører i vores netværk og vores dimittender blive rustet til fremtidens kvalitetssikring”, siger Andreas Fjord Bonven, udviklingskonsulent og lektor på Erhvervsakademiet Dania.

Vejledningen for Dansk Kvalitetsturisme består bl.a. af tjeklister, gode råd, inspiration og eksempler på best practice. Den giver hjælp til en systematisk gennemgang af alle forhold, der kan forbedre turisternes samlede oplevelse – lige fra overnatning, spisesteder og attraktioner til transport, information og skiltning.

Niels Madelung, chefkonsulent i Dansk Standard og projektleder på vejledningen: ”Vejledningen tager udgangspunkt i principperne fra kvalitetsledelsesstandarden ISO 9001 – tilpasset turistaktører og destinationers specifikke behov og særkende. ISO 9001 er på samme måde anvendt til andre brancherettede kvalitetsvejledninger og standarder udviklet af Dansk Standard.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.