Øget passagerkontrol forlænger ventetiderne

Michael Svane.

Michael Svane.

Hvis der skal indføres midlertidig grænsekontrol ved de danske grænser, mener regeringen, at de danske transportselskaber skal være medspiller i kontrollen.

Fredag blev et lovforslag om transportøransvar ved de indre Schengengrænser sendt i høring, og i morgen er der svarfrist.

”Vi har brug for at få kortlagt med vores medlemmer, hvad konsekvensen vil være, og det er klart, at med så få dage til rådighed, er det svært at få et fuldgyldigt overblik”, siger Michael Svane, formand for Dansk Luftfart til dr.dk.

Flyselskaberne har i forvejen transportøransvar for passagerer, som rejser ind i Schengen-området, men hvis ansvaret udvides til al indrejse i Danmark, bebyrdes selskaberne voldsomt, vurderer Michael Svane: ”Det er udtryk for, at man sætter flyselskaberne til at lave myndighedsarbejde, og vi bryder os bestemt ikke om det ansvar. Der skal bruges mere tid på at kontrollere papirer hos de rejsende. Det vil give længere ventetider og økonomiske udfordringer for selskaberne”.

Advokatsamfundet har valgt ikke at indsende et høringssvar, fordi tiden er for kort til et ordentligt svar. Men Dansk Luftfart bestræber sig på at reagere på lovforslaget: ”Vi arbejder på højtryk for at få belyst konsekvenserne. Hvad sker der ved gaten, hvad er det for nogle forpligtelser, vi har? Hvordan skal vi håndtere det, når der kommer en kontrol inden for Schengen?, siger Michael Svane.