Oneworld udskyder optagelse af indisk medlem

Mens Oneworld-alliancen i fredags kunne oplyse, at 20. marts bliver datoen for Air Berlin inkludering i alliancen, måtte Oneworld samme dag meddele, at optagelsen af Kingfisher Airlines fra Indien er udskudt. Kingfisher skulle have været ombord i Oneworld fra fredag i denne uge.

 

”Kingfisher og Oneworld blev i dag enige om at udsætte selskabets entre i alliancen, for at give Kingfisher tid til at styrke sin finansielle position,” hed det i fredags fra Oneworld, hvis adm. direktør, Bruce Ashby, sagde:

 

"Det er turbulente tider for luftfartsindustrien i Indien og mange andre dele af verden. Oneworld har arbejdet tæt med Kingfisher Airlines de seneste måneder og det er blevet stadig mere klart, at flyselskabet har behov for mere tid til at løse sine økonomiske udfordringer før vi kan byde det velkommen i Oneworld. Vi vil fortsætte arbejdet med Kingfisher og håber på at kunne fastsætte en ny dato for optagelse i alliancen.

 

Kingfishers bestyrelsesformand, Vijay Mallya, siger i samme pressemeddelelse:  "I lyset af Kingfisher Airlines’ mange prioriteter, centreret om en rekapitalisering, følte vi, at det var vigtigt at udskyde vores optagelse i alliancen for en kort periode – men vi ser frem til inden for kort tid at indtræde i Oneworld."

 

Sidste år i august opgav den største luftfartsalliance, Star, at få Air India ombord pga. det indiske flyselskabs store organisatoriske og økonomiske problemer.
Optagelse i de tre luftfartsalliancer fordrer bl.a. opfyldelse af en lang række krav til selskabets økonomi, teknik og sikkerhed.

 

Air India har så store organisatoriske problemer og et så stort løbende underskud, at der er mere end rigeligt at se til, før de nødvendige kvaliteter er nået. Flyflåden skal beskæres, og personalestaben nedskæres ganske alvorligt. I første omgang skal der spares ca. fem mia. kr. i årlige udgifter.

Skrevet af Henrik Baumgarten