Op- og nedture for Hurtigruten

Til trods for enorm respons på maraton fjernsynsserien med den direkte transmitterede rejse tidligere i år og et øget billetsalg, sejler Hurtigrutens økonomiske fremtid stadig i i høj søgang, hvor året kan opsummeres i brand ombord på MS Nordlys, flere grundstødninger, økonomisk tab på Svalbard, bortfald af en guldrandet Australien-kontrakt, samt højere brændstofudgifter.

Næste år skal Hurtigruten desuden indfri den gæld, som rederiet har fået udsat. Fra marts 2012 forfalder terminer på 183 millioner norske kroner i kvartalet frem til september 2013.

Branden har sandsynligvis kostet rederiet mindst 11 millioner kroner i udgifter. Sammen med andre forhold og grundstødninger beløber tabet sig til knap 60 millioner norske kroner, viser driftsresultatet fra Hurtigruten ASA i tredje kvartal 2011.

Adm. direktør Olav Fjell mener, at det er uundgåeligt, at mindst et af afdragene på 183 millioner kroner må refinansieres.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.