Opfindelse gør det nemmere at flyve ved aske-skyer

Flyselskabet Easyjet har afprøvet den nye AVOID-teknologi over vulkanen Etna på Sicilien. Teknologien kan komme i kommercielt brug til næste sommer.

 

AVOID – det engelske ord for ”undgå” – betyder her Airborne Volcanic Object Imaging Detector. Systemet involverer infrarød teknologi udviklet af det amerikanske militær på fly, som sender billeder til piloterne af aske i flyets bane og giver dem mulighed for at skride til eventuel undvigende handling, oplyser Easyjet.

 

Afprøvningerne er bl.a. foregået i to uger over den sicilianske Etna, den mest aktive vulkan i Europa.
AVOID-systemet var monteret på et microlight-fly, som har fløjet over 30 timer for at teste udstyret og måle askeskyer i forskellige højder, afstande og vejrforhold.

 

På landjorden kan information fra fly med AVOID-teknologi bruges til at tegne præcist billede af en askesky.

 

Easyjet og Airbus samarbejder om at teste AVOID-teknologien. Den nye teknologi skal også gennem en certificeringsproces ved EASA (European Aviation Safety Agency). Easyjet planlægger at installere teknologien på sine egne fly allerede fra næste sommer.

 

Vulkanologer forudsiger, at det næste islandske udbrud sandsynligvis bliver fra vulkanen Katla, og at udbruddet kan blive ti gange større end udbruddene fra Eyjafjallajökull sidste år.
Katla er begyndt at vise tegn på et nært forestående udbrud. Det skrev takeoff.dk om i denne uge.

 

Fra næste sommer installeres AVOID-kameraer på 20 nye Airbus A320 Easyjet-fly. AVOID-teknologien kan om få år indbygges i nye passagerfly. Ved hjælp af den nye teknologi kan piloterne angiveligt se vulkansk aske 100 km. fremme og har dermed 5-10 minutter til at finde ud af, hvordan de kommer udenom askeskyen.

 

Skrevet af redaktionen