Opkøb i luftfarten

Industriens giganter kredser om mindre og mellemstore flyselskaber, der enten er truet af konkurs eller ser mulighederne for at flyve videre som selvstændigt selskab fortone sig i takt med en øget krisen for luftfarten. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten i dag.

 

Den krasse cocktail af høje brændstofpriser, økonomisk opbremsning og alt for mange fly i luften dræner branchen for lønsomhed, så en lang række selskaber må søge i ly. Andre vil gå konkurs og forsvinde fra markedet, som døgnfluer. Standby har tidligere skrevet, at topchefen i British Airways, Willie Walsh, spår døden for op mod 30 flyselskaber inden årets udgang.

 

I Europa vil konsolideringen ske omkring de tre største koncerner Air France-KLM, Lufthansa og British Airways, vurderer Morgenavisen Jyllands-Posten.

 

Lufthansa har taget den første bid ved at opsluge Brussels Airlines, og det er kun begyndelsen.

 

Austrian Airlines har sat sig selv til salg, og i øjeblikket foregår der intense forhandlinger og vurderinger af selskabets værdi. Air France-KLM har officielt meldt sig som interesseret køber, og selskabet er sammen med Lufthansa og det russiske selskab S7 udpeget som prækvalificerede bydere på statens aktiepost på 43 pct.

 

British Airways har længe forhandlet med det spanske flyselskab Iberia, der har et stort og attraktivt rutenet til Sydamerika. Også det polske flyselskab LOT er i spil, men der har længe været stille om forhandlingerne.

 

Air France-KLM har meldt sig på banen med interesse for at overtage Alitalia, der kun holdes flyvende af den italienske stat. Men selskabet er så misrøgtet, at det kan blive svært at få en handel på plads, der kan tilfredsstille de italienske interesser.

 

Som nye konkurrenter på banen lurer de stenrige mellemøstlige selskaber Etihad og Emirates med hjemsted i De Forenede Arabiske Emirater. Begge luftfartskoncerner er i kraftig vækst og vil gerne have fodfæste på det europæiske marked. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen