Oplevelsesøkonomi kræver investeringer

Eventområdet kan blive vigtig vækstfaktor i Danmark, men det kræver offentligt fokus og national eventstrategi, var konklusionen på den lukkede konference om fremtidens events i København. Her satte private virksomheder og offentlige organisationer fokus på udfordringer i events som en del af fremtidens oplevelsesøkonomi.

 

Baggrunden er en skarp konkurrence, hvor oplevelser skaber nye arbejdspladser i en tid, hvor mange traditionelle jobs forsvinder.

 

”Oplevelsesøkonomien brager derudad," konstaterer associate professor ved CBS, Troels Troelsen, og tilføjede: "Sport, kultur, events og kultur udgør nu 20 % af bruttonationalproduktet, eller omkring 400.000 arbejdspladser – alt medregnet. Alene en procent vækst til 21 % vil skabe 20.000 yderligere arbejdspladser.”

 

"København betragtes som en vinderby. Store events som COP15 og Cykel-VM giver markedsføringsmæssigt afsæt for, at Danmark i dag er et internationalt anerkendt grønt pejlemærke," siger adm. direktør i Wonderful Copenhagen, Lars Bernhard Jørgensen og tilføjer:

 

”Men vi skal vi fortsat investere. Vi er nødt til at videreudvikle på eventområdet, og ikke vil lade vores internationale konkurrenter udkonkurrere os. Men ved udgangen af 2012 slutter pengene fra Fonden til markedsføring af Danmark. Der er ikke afsat penge i forslaget til finanslov for 2013, dermed risikere fem års fremgang at stoppe.”

 

På konferencen opfordrede kulturminister Uffe Elbæk, branchen til at ransage sig selv – og lovede fokus på event- og turismeområdet.

 

Konferencens anbefalinger tages med i regeringens arbejde med at se på, hvordan der kan skabes mere vækst i dansk turisme og oplevelsesøkonomi.

Skrevet af redaktionen