Oplevelsesøkonomiens ’fader’ med nye bud

Joseph Pine.

Han introducerede verden for begrebet oplevelsesøkonomi tilbage i 1998. Det dækker den enorme økonomi og de mange erhverv bag salg af oplevelser især for turisme. Begrebet er i dag forankret dybt i både erhvervsliv og på universiteter, hvor oplevelsesøkonomi har formet flere nye uddannelser.

Nu er manden bag begrebet oplevelsesøkonomi, Joseph Pine, tilbage med nye bud på, hvad der vil styre folk de kommende år, når de skal ud at rejse – og opleve. Dem fortæller han om på konferencen Tomorrow’s Urban Travel den 12. oktober i København.

Det er Wonderful Copenhagen, der har inviteret Joseph Pine til at fortælle turismebranchen om de krav, morgendagens turister vil stille til deres rejser og til de steder, de besøger. Joe Pine mener, det afgørende for morgendagens turister er den transformative rejse, som bl.a. er defineret ved, at rejsen skaber en forandring i den rejsendes forståelse af sig selv og opfattelse af verden.

”Joseph Pine og James Gilmores arbejde omkring oplevelsesøkonomien for snart 20 år siden har lavet rammerne for meget af det, der er sket inden for turismen siden, så det er stort, at Joseph Pine nu kommer til København og sammen med os udforsker morgendagens oplevelsesøkonomi,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen.

På Tomorrow’s Urban Travel deltager også Anna Pollock, der er ledende international ekspert i bæredygtig turismeudvikling, og Laura Cavallo, CEO for Destination Melbourne, der vil dele sin erfaring med Melbournes Discover Your Own Backyard-kampagne, der har de lokale borgere som målgruppe – både for at skabe bedre værter og styrke den lokale stolthed over destinationen.

Tomorrow’s Urban Travel finder sted den 12. oktober i Skuespilhuset i København.