Otte km Øresundsbro skal males over 13 år

øresundsbron malingI 2019 går det omfattende malerarbejde på broens stålkonstruktion i gang. Efter 16 års slid fra vejr og vind skal Øresundbrons zigzag-formede stålkonstruktion have ny maling.

Men man må væbne sig med tålmodighed, for de otte kilometer ventes først at være malet færdig i 2032. Selve stålkonstruktionen har en overflade på 300.000 kvadratmeter.

Det er et stort projekt og ikke sådan lige til, lyder det fra Bengt Hergart, anlægsdirektør ved Øresundsbro Konsortiet: ”Der findes ikke udstyr på markedet, som vi kan anvende. Det er jo aldrig gjort før, og der er ikke lavet et projekt som dette før. Vi kommer i høj grad til at bygge vores egne tekniske løsninger. Derfor har vi sammensat et hold af eksterne eksperter og partnere”.

Da stålkonstruktionen i sin tid fik første lag maling, foregik det på land, men nu bliver det mere udfordrende.

Det skal nemlig ske på en bro med en jernbane, hvor tog passerer med 200 kilometer i timen, en motorvej ovenpå, en 26.000 volts højspændingsledning lige ved siden af, samt vejr og hav, der uundgåeligt vil påvirke arbejdet.

For at skabe bedre arbejdsbetingelser vil man blandt andet bygge en skærm, som gør det muligt at arbejde inden for stålkonstruktionen, selv om det er tæt på jernbanen. Derudover vil man gøre brug af robotter, som både skal vaske og male. Og så skal projektet tage så meget hensyn til miljøet som muligt.

”Valget af maling er vigtigt. Vandbaseret maling er aldrig blevet testet på så store overflader, der er udsat for vejr og vind. Og at lave noget, som ikke holder, er ikke en god løsning for miljøet. Derfor forsøger vi at finde en type maling, som er så holdbar som muligt og har minimal miljøpåvirkning. Det valg arbejder vi fortsat på”.

Målet er, at hverken bil- eller togkunder kommer til at mærke til arbejdet. Man forventer heller ikke, at det vil påvirke Øresundsbrons finanser, da arbejdet har været planlagt.