Outsourcing giver besparelser

Flere og flere opgaver bliver derfor udliciteret til eksterne leverandører. En tendens som servicevirksomheden ISS, der overtager mange af opgaverne, tydeligt mærker. Omkring 40% af de danske hoteller outsourcer allerede deres rengøringsopgaver, men tendensen er, at opgaver som ejendomsservice, roomservice, reception og teknisk vedligehold også bliver outsourcet.

 

”Vi mærker tydeligt en stigende tendens til at outsource mange flere forskellige serviceydelser i otelbranchen. Vores omsætning i leverancer til hotellerne er det seneste år steget med 56%,” siger Maarten van Engeland, adm. direktør for ISS Facility Services.

 

ISS tilbyder eksempelvis skalerbar fakturering, hvor man baserer faktureringen på hotellets belægning. Derved deler ISS og hotellet risici, og hotellet er garanteret afløsning ved servicemedarbejdernes ferie, sygdom og andet fravær. Det gør det muligt for hotellerne at reducere udgifterne til personale, der normalt vil stå standby.

 

En af hemmelighederne bag de store besparelser er ifølge Maarten van Engeland, at ISS uddanner sine medarbejdere til at varetage flere forskellige funktioner. Det giver en fleksibilitet og mulighed for at optimere.

Skrevet af Flemming Juul