Pas på de smarte sælgere

Rejseklubber lover rabatter på hoteller og lejligheder verden over, så medlemmerne kan leve i ren luksus – men det er fup og fiduser, viser adskillige triste eksempler, som er kendt med, at de godtroende købere har mistet formuer, skriver rejseliv.dk.

 

Leder af Forbruger Europa, Martine Kiding, beskriver sælgerne som dygtige og fastslår, at det kræver styrke og stædighed at stå imod.

 

Sælgerne stopper for eksempel turister på gaden og tilbyder dem gaver, skrabelod med gevinst eller en billig oplevelse. Sælgeren er underholdende og giver en god stemning, som turisten ikke ønsker at spolere ved at sige nej tak.

 

Turisten inviteres ind på et kontor for at høre mere om ’de gode tilbud. Her fortæller han om muligheden for at blive medlem af en rejseklub. Den gode stemning fastholdes med for eksempel en drink.

 

Her kan det føles som en let udvej at skrive under på en aftale og betale et depositum, for sælgeren lover mundtligt, at aftalen kan fortrydes, men det holder ikke. Fortrydelsen kan blive utroligt besværlig. Man skal sikre sig, at alle mundtlige aftaler kommer med i kontrakten

 

Bedst er det dog at sige pænt nej tak lige fra begyndelsen og ikke lade sig gå på og diskutere med sælgeren.

 

Følger man alligevel med, så skriv ikke under på stedet. Tag aftalen med hjem. Betal ikke for noget. Læs opsigelsesvilkårene. Få 14 dages ubetinget fortrydelsesret skrevet ind i aftalen. Få alle løfter skrevet ned i kontrakten – også de mundtlige. Læs mere om rejseklubber på forbrugereuropa.dk

Skrevet af Flemming Juul