Passagerafgifter retur

Kunder, der havde bestilt og betalt rejse med det konkursramte XL Leisure Group, bør som minimum have deres passagerafgifter refunderet, mener  Association of Independent Tour Operators, som skønner, at omkring en halv snes millioner kr. er indbetalt som passagerafgift af kunder, der ventede på at komme på ferie.


AITOs formand Derek Moore siger, at man skønner, at 80.000 af de bestilte rejser udelukkende har været flybilletter, og hvis man tager og ganger antallet med den mindst tænkelige afgift på 10 pund, drejer det sig om minimum 800.000 pund, som XLs bobestyrer har til rådighed. Sandsynligheden taler for, at det samlede beløb overstiger en million pund, som XL har opkrævet for regeringen.

Han tilføjer, at den store kollaps for XL har afsløret en række huller i den britiske beskyttelse af de rejsende og at dette er et af dem. Opkrævede skatter burde være øremærket til formålet, så de ikke uden videre går ind i det financielle rod, der er efter en sådan kollaps.

Skrevet af Flemming Juul