Pessimisme hos hotelformand i København

”Københavns hoteller havde sidste måned 3 % flere gæster end juli 2009 og endte med en belægning på 76 %. Men gæsterne betaler i snit mindre nu for hotelværelserne pga. hård konkurrence fra udlandet og naturligvis også som følge af flere nye hoteller.”

 

Det siger Allan Agerholm, formand for Horesta i hovedstadsregionen og til dagligt direktør for det 4-stjernede Crowne Plaza-hotel i Ørestad, til Take Off.
Hans eget hotel med 366 værelser er et af de nye, der er åbnet de seneste år i hovedstaden og har forøget antallet af hotelværelser i København med ca. 2.000 til nu 14.000.

 

Sidste år åbnede CabInn Metro i Ørestad med 710 værelser, Arp-Hansen Hotel Group åbnede også i efteråret sit hidtil største hotel, Wake Up, på Kalvebod Brygge med 510 værelser og i samme kompleks har Arp-Hansen netop taget sit nye Tivoli Hotel med 402 værelser i brug. Næste år står Nordens største hotel, Bella Hotel, med 814 værelser klar ved Bella Center.

 

”Konkurrencen mod andre storbyer i Europa er hård – her får man typisk et godt hotelværelse med morgenmad for ca. 100 euro. Men 750 kr. er ikke nok indtægt for et bedre hotel i København, ud af de penge skal vi betale relativt høje lønninger, morgenmad, rengøring af værelser osv. Havde vi ikke den høje moms på hotelværelser kunne vi bedre konkurrere og dermed tiltrække flere gæster,” siger Allan Agerholm og tilføjer:

”Jeg synes desværre, at problemet bliver værre; jeg ved godt, at hotelbranchen tit har sunget den sang, men vi er altså trængt – også fordi der er meget lavere moms på hoteller i vores nabolande.”

 

Samtidig glæder han sig til, at Erhvervsministeriet, der styrer VisitDenmark, forhåbentligt snart finder ny adm. direktør til det danske turistråd. I denne måned er det et år siden, at Dorte Kiilerich måtte fratræde pga. VisitDenmarks kluntede ”Mor Karen-video.”

 

”Nu har også VisitDenmarks bestyrelsesformand, Georg Sørensen fra Messecenter Herning, meddelt, at han fratræder. Der udpeges forhåbentligt snart ny bestyrelsesformand og ny adm. direktør. VisitDenmark har i et år sejlet uden kaptajn, selv om der er kompetente styrmænd på broen. Men de udstikker jo ikke den nye kurs, dansk turisterhverv har brug for,” siger Allan Agerholm.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten